Zelf waren klassieke schilders als Ferdinand Bol in de 20ste eeuw nog economisch interessant voor de toenmalige handel. Het was niet omlogisch dat beroemde merken als Biscuits & Chocolats Victoria daar gretig gebruik maakte. Al was het maar dat zo dicht bij de culturele bron vele van hun lekkernijen werden ontwikkeld dan wel geproduceerd. Tenslotte was Dordrecht zo ongeveer synoniem met ‘pennywafel’. De stad die daarnaast zovele beroemde kunstenaars heeft geleverd of gehuisvest. Zeker in een tijd waar bijna gratis plaatjesalbums verkoop ondersteunden en onderwerpen niet voor het grijpen lagen (denk maar aan de vele Verkade albums uit die tijd). En wat was het slim (maar vooral ook vanwege de goedkoopte) om kunstwerken van reeds eeuwen eerder overleden kunstenaar daarvoor te gebruiken. Hier een voorbeeld van een ‘inplakplaatje’ van Ferdinand Bol voor één van de Victoria albums.
afmetingen | 9,5 × 6,5 cm |
---|---|
1. prentsoort | |
2. status | |
3. periode afbeelding | |
4. kunstvorm | |
5. voorstelling | (christelijk)religieus, (historische) figu(u)r(en) / (familie)wapen / folklore / militaria, interieur en / of samenzijn |
6. signering | |
7. lokatie object | |
8. uitgever | |
9. specificatie / serie (nummer) |
Bol, Ferdinand
Ferdinand Bol (naamvarianten: Ferdinand Boel, Ferdinandus Bol, Ferdinand Boll) werd vermoedelijk vóór 24 juni 1616 (doopdatum is wel bekend, namelijk 24 juni 1616) in Dordrecht geboren en overleed op 24 juli 1680 in Amsterdam. Hij volgde aanvankelijk lessen bij Jacob Gerardsz. Cuyp en later (vanaf 1635?) bij Rembrandt. Zelf telde hij onder zijn latere leerlingen onder andere Cornelis Bisschop en Gottfried Kneller. Ferdinand was zowel actief als (decoratie- en interieur)schilder en teke...
Klik hier voor de hele levensbeschrijving en al onze werken van Bol, Ferdinand.
Heeft u een vraag of opmerking over 'Isaac zegent Jacob'? Dan vernemen wij dat graag. Gebruik daarvoor het onderstaande formulier.