De belangrijkste iconografische gegevens die de onbekende schilder toevoegde ten opzichte van het beroemde Johannesretabel van Memling zijn de expliciete verwijzingen naar de Onbevlekte Ontvangenis van Maria, het protagonisme van de H. Anna (met op de achtergrond de ontmoeting bij de Gouden Poort) en de toevoeging van een hortus conclusus op het middenplan. Het is bekend dat de karmelieten sterke verdedigers waren van de leer van de Onbevlekte Ontvangenis. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat reeds vóór 1438 in het Brugse karmelietenklooster een broederschap van de Onbevlekte Ontvangenis werd opgericht en dat zij in de kerk over een altaar beschikten. Dat de Brugse karmelieten ook erg gesteld waren op de figuur van de H. Anna blijkt bovendien uit het feit dat ze bij de bisschop van Doornik ijverden om hun parochie onder haar bescherming te mogen plaatsen, waarover in 1497 tot een akkoord werd gekomen.
afmetingen | 8,5 × 13,8 cm |
---|---|
0. ontwerp / vorm / datering | |
1. prentsoort | |
2. status | |
3. periode afbeelding | |
4. kunstvorm | |
5. voorstelling | (christelijk)religieus, (historische) figu(u)r(en) / (familie)wapen / folklore / militaria, altaar- / kapelstuk, interieur en / of samenzijn, kerk-, klooster-, moskee-, tempel-(interieur) |
6. signering | |
7. lokatie object | |
8. uitgever | |
9. specificatie / serie (nummer) |
onbekend / monogram / acroniem
Werk van onbekende kunstenaar. Uiteraard wordt nadere informatie zeer op prijs gesteld. Zowel qua kunstenaar maar ook qua voorstelling zelf.
Klik hier voor de hele levensbeschrijving en al onze werken van onbekend / monogram / acroniem.
Heeft u een vraag of opmerking over 'Geschiedenis van de Heilige Anna'? Dan vernemen wij dat graag. Gebruik daarvoor het onderstaande formulier.