
Vóór het telefoon en e-mail (Internet) tijdperk was de PRENTBRIEFKAART (of ansichtkaart) een ‘snel’ en ‘goedkoop’ communicatiemiddel.
In het midden van de jaren 1940 ontstond een nieuw soort briefkaart-verzamelaar. Verzamelaars meestal geïnteresseerd in kaarten van één of enkele uitgever(s) / drukker(s) /ontwerper(s) of zelfs één onderwerp (denk aan topografie). Caput Ovis-kustkaarten verzamelt (kunst)’klein’grafiek waaronder kunst(ansicht)kaarten en bidprenten.
Verzamelgrenzen stellen is lastig. En dit geldt zeker voor kunst- / ansicht- / briefkaart verzamelaars. De Caput Ovis-verzameling laat zich primair begrenzen door het woord kunst. Maar de reikwijdte van dit steekwoord is (te) ruim . Daarom bedachten we een secundaire toets: ‘kunstzinnige vorming”. Vertaald: alle verzamelobjecten dienen substantiële creativiteitsaspecten te bevatten èn van de hand van een professioneel kunstenaar te zijn.
Verworven partijen (kunst)’klein’grafiek bevatten vaak dubbele of minder goed in de Caput Ovis-verzameling passend grafiek. Deze worden tegen fancy prijzen te koop aangeboden onder de vlag van BIJVANGST.
NIEUWE KAARTEN