We schrijven ’toegeschreven aan’ omdat ons enige twijfel bekruipt of dit werk wel van Marius Adamse is. De manier van schilderen en de voorliefde voor bepaalde kleurcombinaties wijzen zeker in zijn richting, evenals het (bescheiden) formaat van (veel) het (van zijn latere) werk. Anderzijds wijkt de signatuur af van zijn gebruikelijke. Maar als er sprake is van een vroeg werk van zijn hand – en daarvoor vallen zeker ook argumenten aan te voeren – zou dat het gebruik van onderkastletters verklaren. Zeg maar een nog wat schoolse schrijfwijze van de eigen naam, later veranderd door louter kapitale letters ter onderstreping van zijn toenemende zelfvertrouwen als kunstschilder te hanteren (vergelijkbaar met Theo Dijkwel een ander Picturalid uit die tijd).
Het jarenlang ongebreideld verzamelen van kunst noopt ons om objecten te vervreemden om de collectie beheersbaar te houden. De bescheiden vraagprijs (exclusief verzendkosten) is gebaseerd op de oorspronkelijke verwervingskosten. Belangstellenden mogen ook bieden via het reactieformulier.Afmetingen | 30 × 40 cm |
---|---|
Samenstelling collectie | |
Genootschap | Pulchri Studio, Teekengenootschap Pictura Dordrecht |
Schilderkunst | (acryl-, olie)verf |
Signatuur | naam voluit, r.o. |
Afwerking | heringelijst |
Overig | |
Stijl |
Adamse, Marinus
Marinus Adamse Dordrecht (geboren op 17 oktober 1891 en gestorven op 15 augustus 1977). De Dordtse schilder Marinus Adamse begon zijn artistieke leven als arbeider in de glasfabriek van Bouvy in Dordrecht. Toen hij over tekentalent bleek te beschikken stelde een toelage hem in staat om te studeren aan de academie in München. Daarna bracht hij enige tijd door in Rotterdam waar hij in 1917 deelnam aan de eerste tentoonstelling van De Branding. Adamse was lid van Pulchri te Den Haag en Tee...
Klik hier voor de hele levensbeschrijving en al onze werken van Adamse, Marinus.
Heeft u een vraag of opmerking over 'Waterketel, wijnfles en fruitschaal'? Dan vernemen wij dat graag. Gebruik daarvoor het onderstaande formulier.