We kijken hier – zo goed als zeker – tegen een late olieverf(tekening? uit de vijftiger jaren) van Johan Dijkstra aan. Helaas – ook vanwege het verscheiden van zijn vrouw – niet zijn meest creatieve periode. Aan dit doek val duidelijk te zien dat hij toen al dwalende was en meer op basis van zijn emoties dan als begaafd kunstenaar schilderde! Neemt niet weg dat in dit werk nog duidelijk de sporen van zijn ‘oer’opvattingen als kunstenaar zijn terug te vinden qua vorm- en kleurgebruik. Toch is dit desondanks een bijzonderheid werk. Het is waarschijnlijk (één van de?) de ‘voorlopers’ of ‘veldstudies’ van zijn meer bekende, latere (in 1958) ontstane olieverf van dezelfde kerk.
Zijn laatste levensjaren waren zeker niet de gelukkigste. Na het overlijden van zijn vrouw Marie zwierf hij vaak eenzaam rond door de straten en kan de olieverf van de kerk in Oostum wellicht als zijn laatste grote creatieve krachtinspanning worden beschouwd.
‘Zijn creativiteit had hem blijkbaar verlaten (op latere leeftijd) en zijn productie stokte’ – zo lezen we in zijn levensbeschrijving in Wikipedia en verder onder andere nog – ‘in zijn kunstkritieken in het Nieuwsblad van het Noorden werden zijn uithalen steeds feller, waardoor hij weinig vrienden overhield. Dijkstra overleed op 81-jarige leeftijd in zijn woonplaats Groningen’.
Het jarenlang ongebreideld verzamelen van kunst noopt ons om objecten te vervreemden om de collectie beheersbaar te houden. De bescheiden vraagprijs (exclusief verzendkosten) is gebaseerd op de oorspronkelijke verwervingskosten. Belangstellenden mogen ook bieden via het reactieformulier.