Een voorstudie van Gustave De Smet voor zijn latere olieverf “Mijmering’. Dat het een ruwe schets was (zeg maar een eerste ‘vooroefening’) van hem is overduidelijk. De vlek aan de rechterkant van de tekening doet vermoeden dat hij op een ander vel aan het aquarelleren sloeg en waterverf heeft geknoeid. De kleur van het ‘gemorste’ waterverf is overigens kenmerkend voor de kleurkeuze van De Smet. Al-met-al zou voorzichtig de conclusie kunnen worden getrokken dat deze tekening uit zijn ‘jonge’ jaren als kunstenaar stamt; de periode van de nog onbekende de Smet die zuinig met zijn materiaal moest omspringen. Ook zijn nog niet gepolijste maar al kenmerkende signatuur (l.b.) wijst op een werk uit zijn jonge jaren.
Het uiteindelijke werk ‘Mijmering’ bevindt zich in het museum Gevaert-Minne in Sint-Martens-Lathem in België.
Afmetingen | 49 × 64 cm |
---|---|
Afwerking | (klassiek) ingelijst, achter glas / perspex (geklemd) |
Samenstelling collectie | |
Tekening | (conté)potlood, houtskool |
Signatuur | l.b. |
Stijl | |
Vindplaats origineel | privé |
Smet, Gust. De
Gustave Franciscus De Smet werd op 21 januari 1877 in Gent geboren en overleed op 8 oktober 1943 in Deurle (België). De Smet werkte en leefde afwisselend in België (Gent, Deurle, Sint-Martens-Latem) en Nederland (Amsterdam en Blaricum). Zijn tijdelijke verblijf in Nederland werd vooral bepaald door de 1ste Wereldoorlog; hij 'vluchtte' als het ware naar Nederland voor het oorlogsgeweld in zijn land. De Smet had ook veel contact met de Nederlandse kunstenaar Herman Metelerkamp. De Smet...
Klik hier voor de hele levensbeschrijving en al onze werken van Smet, Gust. De.
Heeft u een vraag of opmerking over 'Portret'? Dan vernemen wij dat graag. Gebruik daarvoor het onderstaande formulier.