Abstractie en symbolisme waren beide vertrouwde onderwerpen voor Van den Broecke. Dit schilderij van hem is als een waarschuwende vinger voor eenieder die het gokken niet kan laten, het glas niet kan laten staan en die zich altijd het liefst achter onherkenbare maskers voor zijn omgeving verschuilt. De dreigend rode achtergrond voorspelt evenmin veel goeds en de openliggende waardeloze speelkaarten versterken de boodschap dat gokken alleen maar verliezers kent.
Het jarenlang ongebreideld verzamelen van kunst noopt ons om objecten te vervreemden om de collectie beheersbaar te houden. De bescheiden vraagprijs (exclusief verzendkosten) is gebaseerd op de oorspronkelijke verwervingskosten. Belangstellenden mogen ook bieden via het reactieformulier.Afmetingen | 45 × 42 cm |
---|---|
Afwerking | (klassiek) ingelijst, achter glas |
Schilderkunst | pastel |
Samenstelling collectie | |
Signatuur | (voor)naam voluit, in potlood / inkt / verf, r.o. |
Stijl |
Broecke, van den Herman
Herman van den Broecke werd in 1942 in Gent geboren. Hij studeerde samen met zijn jeugdvriend Fred Jocqué aan het Sint-Lucasinstituut te Gent waar hij al snel een virtuoos tekenaar bleek te zijn. Vooral het Vlaamse expressionisme sprak hem zeer aan. Van den Broecke werd vooral ook beïnvloed door schilders die de lyrisch abstractie aanhingen (Frans Kline, Robert Motherwell, Hans Hartung en Pierre Soulage) en door de bekende CoBrA-beweging (Asger Jorn, Karel Appel, Alechinsky). Daarom ...
Klik hier voor de hele levensbeschrijving en al onze werken van Broecke, van den Herman.
Heeft u een vraag of opmerking over 'Kaartspel, bierkan en stemmingsmaskers'? Dan vernemen wij dat graag. Gebruik daarvoor het onderstaande formulier.