Er is bijna geen polder die fotogenieker is dan de Alblasserwaard. Kramer had hier een feilloos oog voor en niet alleen dat. Hij wist tegelijkertijd èn krachtig maar zeker ook subtiel de (levens)sfeer van dit unieke stukje Nederland in olieverf vast te leggen. De combinatie van water, vissen, boerenneringen, buurtschappen, kerk en het overweldigende groen in deze polder krijgen in een zeldzame harmonie gestalte bij hem. Moeilijker in te schatten is de ‘leeftijd’ van het paneeltje; enerzijds lijkt de wijze van schilderen op die uit de 18de eeuw anderzijds op die van de romantiek (Mauve e.a.).
Het jarenlang ongebreideld verzamelen van kunst noopt ons om objecten te vervreemden om de collectie beheersbaar te houden. De bescheiden vraagprijs (exclusief verzendkosten) is gebaseerd op de oorspronkelijke verwervingskosten. Belangstellenden mogen ook bieden via het reactieformulier.Afmetingen | 24 × 16 cm |
---|---|
Afwerking | (klassiek) ingelijst |
Genootschap | Teekengenootschap Pictura Dordrecht |
Overig | |
Samenstelling collectie | |
Schilderkunst | (acryl-, olie)verf |
Stijl | |
Vindplaats origineel | privé |
Kramer, H. (Hendrik?)
Niet geheel duidelijk is om welke 'Kramer' het hier handelt. Zowel de RKD als de Bénézit vermelden meerdere 'Kramers' met een voornaam die met een H. begint. De olieverven die in bezit zijn of waren van Caput Ovis zijn kleine op paneel in olieverf geschilderde landschapjes. Nauwkeurige beschouwing van deze paneeltjes toont aan dat H. Kramer een vakman was. De landschapjes zijn onmiskenbaar Midden-Hollands (gezien het boerderijtype mogelijk Alblasserwaard?). De paneeltjes zijn kort na 1900 ing...
Klik hier voor de hele levensbeschrijving en al onze werken van Kramer, H. (Hendrik?).
Heeft u een vraag of opmerking over 'Gezicht in de Alblasserwaard'? Dan vernemen wij dat graag. Gebruik daarvoor het onderstaande formulier.