Onze omschrijving van het brede kunstgebied waarop Cees Andréa zich bewoog als ‘duizendpoot’ wordt andermaal met deze zeer fraaie kleurenlitho aangetoond. Welke boodschap verborgen zit (als er al sprake is van een boodschap) achter deze litho; onze gedachte gaat onvermijdelijk uit naar de relatie tussen de twee vrouwen op de achtergrond en de twee vrouwelijke dieren (kip en geit) op de voorgrond. Duidde hij hiermee op de diversiteit van karakters van vrouwen met het spreekwoordelijke gekift en jaloezie als effect?
Het jarenlang ongebreideld verzamelen van kunst noopt ons om objecten te vervreemden om de collectie beheersbaar te houden. De bescheiden vraagprijs (exclusief verzendkosten) is gebaseerd op de oorspronkelijke verwervingskosten. Belangstellenden mogen ook bieden via het reactieformulier.Afmetingen | 30 × 34 cm |
---|---|
Afwerking | (klassiek) ingelijst, achter glas / perspex (geklemd), passe-partout |
Genootschap | Hollandse Aquarellistenkring, Pulchri Studio |
Grafiek | |
Samenstelling collectie | |
Signatuur | in potlood / inkt / verf, m.o., naam voluit |
Stijl | |
Vindplaats origineel | n.v.t. / onbekend |
Andrea, Kees
Cornelis (Kees) Andréa (naamvariant: Cornelis Andrea; signeerde vaak met K. Andréa) werd in Den Haag geboren op 3 februari 1914 en stierf daar ook op 7 juli 2006. Andrea volgde een opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij werkte zowel in Den Haag als in Hongarije en Spanje. Ook werkte hij enige jaren op de eerste Nederlandse Vrije Studio (o.l.v. Francis d'Erdely en Chris de Moor). Cees Andrea richtte samen met Livinus van de Bundt omstreeks 1938 de...
Klik hier voor de hele levensbeschrijving en al onze werken van Andrea, Kees.
Heeft u een vraag of opmerking over 'De kip en de geit'? Dan vernemen wij dat graag. Gebruik daarvoor het onderstaande formulier.