Dat Reinier Pijnenburg iets met Brabant had, is algemeen bekend. Per saldo legt zijn ‘Brabantse’ werk tenslote bijna integraal het begin 20ste-eeuwse Brabantse sociale leven van de werkende klasse vast in een reeks beelden als tijddocument. We mogen blij zijn met zijn geheugensteuntjes ter zake al was het maar om te kunnen reflecteren hoezeer de maatschappij (en dus ook de welvaart) is toegenomen sindsdien.
Het jarenlang ongebreideld verzamelen van kunst noopt ons om objecten te vervreemden om de collectie beheersbaar te houden. De bescheiden vraagprijs (exclusief verzendkosten) is gebaseerd op de oorspronkelijke verwervingskosten. Belangstellenden mogen ook bieden via het reactieformulier.Afmetingen | 41 × 51 cm |
---|---|
Afwerking | (klassiek) ingelijst |
Genootschap | Teekengenootschap Pictura Dordrecht |
Samenstelling collectie | |
Schilderkunst | (acryl-, olie)verf |
Signatuur | in potlood / inkt / verf, naam voluit, r.o. |
Stijl | |
Vindplaats origineel | privé |
Pijnenburg, Reinier
Reinier Pijnenburg (naamvarianten: Reinier Pynenburg, Reinier Marinus Pynenburg, Reinier Marinus Pijnenburg) werd op 19 februari 1884 in Vught geboren en overleed op 1 september 1968 in 's-Hertogenbosch. Hij was gehuwd met de schilderes Gertrude Frieda Pfeifer. Pijnenburg studeerde aan de Koninklijke School voor Beeldende Kunsten in 's-Hertogenbosch en aan de Koninlijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Hij was leerling bij Jan Dunselman (anderhalf jaar), Frans Kops, Fernand Sabat...
Klik hier voor de hele levensbeschrijving en al onze werken van Pijnenburg, Reinier.
Heeft u een vraag of opmerking over 'Brabants interieur'? Dan vernemen wij dat graag. Gebruik daarvoor het onderstaande formulier.