Christiaan de Moor (voorkeursnaam: Chris de Moor; naamvarianten: Christiaan de Moor, Christiaan Nicolaas Everhardus de Moor signeerde als ‘Christiaan de Moor’ of monogrammeerde met CDM en CDM ineen) werd op 5 februari 1899 in Rotterdam geboren en overleed op 29 september 1981 in Amsterdam.
De Moor volgde opleidingen aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam, aan de Académie Ranson in Parijs en aan de École des Beaux-Arts eveneens in Parijs. Hij was daarnaast onder andere leerling bij August Willem van Voorden.
Chris de Moor was wat we nu noemen een echte cosmopoliet. Hij was onder andere actief in Nederland (Rotterdam, Voorburg, Wassenaar, Den Haag), Frankrijk (Parijs, Vallée de Chevreuse), Italië (studiereis), België (Borinage), Hongarije (Boedapest / studiereis), Tsjecho-Slowakije (Praag / studiereis) en Italië (Santa Maria a Monte = Pisa).
De kunstwereld kent De Moor als aquarellist, als docent (aan de Vrije Studio in Den Haag / oprichter, aan de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag / docent figuurschilderen en aan de Technische Hogeschool in Eindhoven / kleuradviseur), glasschilder, graficus, grafisch ontwerper, lithograaf, schilder, tekenaar, textielkunstenaar, vervaardiger van gouaches en wandschilder.
Hij werkte vooral met aquarel- en olieverf, gouache en keramiek (bij Goedewaagen – Koninklijke Hollandse Pijpen- en Aardewerkfabriek, plateelbakkerij De Distel en de Dienst Esthetische Vormgeving PTT).
De Moor was zelf weer leraar van Kees Andrea, Enno Brokke, Otto Cramer, Carel van Ettinger, Jan Gregoor, Ina Hooft, Fransiscus Johannes Mansveld, Fransiscus Ludovicis Joseph Anna Melis, Wim Noordhoek, Nikè van Oosten, Jaap Schreurs, Agnes van Stolk en Harrie Verburg.
Specifieke producten van hem zijn: wandtapijten, glas-in-lood en postzegels naast zijn algemene aandacht voor dieren, figuur- en vogelvoorstellingen, insecten, landschappen, abstract werk, (zelf)-portretten en stillevens.
In 1932 werd hem de zilveren medaille voor tapisserieën (Triennale Milaan) toegekend.
De Moor was lid van de Vereniging van Beoefenaren van Monumentale Kunsten (VBMK), van de Haagse Kunstkring, van Pulchri Studio in Den Haag en van de Vereeniging voor Ambachts- en Nijverheidskunst (VANK).
Vermeld in Scheen, Jacobs, Blotkamp.
Toont alle 6 resultaten
Moor, Chris de
Christiaan de Moor (voorkeursnaam: Chris de Moor; naamvarianten: Christiaan de Moor, Christiaan Nicolaas Everhardus de Moor signeerde als ‘Christiaan de Moor’ of monogrammeerde met CDM en CDM ineen) werd op 5 februari 1899 in Rotterdam geboren en overleed op 29 september 1981 in Amsterdam.
De Moor volgde opleidingen aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam, aan de Académie Ranson in Parijs en aan de École des Beaux-Arts eveneens in Parijs. Hij was daarnaast onder andere leerling bij August Willem van Voorden.
Chris de Moor was wat we nu noemen een echte cosmopoliet. Hij was onder andere actief in Nederland (Rotterdam, Voorburg, Wassenaar, Den Haag), Frankrijk (Parijs, Vallée de Chevreuse), Italië (studiereis), België (Borinage), Hongarije (Boedapest / studiereis), Tsjecho-Slowakije (Praag / studiereis) en Italië (Santa Maria a Monte = Pisa).
De kunstwereld kent De Moor als aquarellist, als docent (aan de Vrije Studio in Den Haag / oprichter, aan de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag / docent figuurschilderen en aan de Technische Hogeschool in Eindhoven / kleuradviseur), glasschilder, graficus, grafisch ontwerper, lithograaf, schilder, tekenaar, textielkunstenaar, vervaardiger van gouaches en wandschilder.
Hij werkte vooral met aquarel- en olieverf, gouache en keramiek (bij Goedewaagen – Koninklijke Hollandse Pijpen- en Aardewerkfabriek, plateelbakkerij De Distel en de Dienst Esthetische Vormgeving PTT).
De Moor was zelf weer leraar van Kees Andrea, Enno Brokke, Otto Cramer, Carel van Ettinger, Jan Gregoor, Ina Hooft, Fransiscus Johannes Mansveld, Fransiscus Ludovicis Joseph Anna Melis, Wim Noordhoek, Nikè van Oosten, Jaap Schreurs, Agnes van Stolk en Harrie Verburg.
Specifieke producten van hem zijn: wandtapijten, glas-in-lood en postzegels naast zijn algemene aandacht voor dieren, figuur- en vogelvoorstellingen, insecten, landschappen, abstract werk, (zelf)-portretten en stillevens.
In 1932 werd hem de zilveren medaille voor tapisserieën (Triennale Milaan) toegekend.
De Moor was lid van de Vereniging van Beoefenaren van Monumentale Kunsten (VBMK), van de Haagse Kunstkring, van Pulchri Studio in Den Haag en van de Vereeniging voor Ambachts- en Nijverheidskunst (VANK).
Vermeld in Scheen, Jacobs, Blotkamp.