Jelle Hoogstra werd op 13 december 1924 te Leeuwarden geboren en overleed in Rotterdam in 2003.
Hij volgde zijn opleiding tot kunstenaar aan de academie ‘Kunstoefening’ te Arnhem in 1942 met als leermeester H. van Lerven, helaas werd zijn opleiding in 1944 onderbroken door oorlogshandelingen, maar in 1945 meldde hij zich weer aan maar nu bij de bij Academie van Beeldende Kunsten in zijn woonplaats Rotterdam (docenten Aart Glansdorp en David Bautz) waar hij zijn diploma’s tekenen en schilderen haalde.
Hierna voorzag hij zich als vrij kunstenaar onder zeer moeilijke omstandigheden in zijn onderhoud. In 1953 werd hij aangesteld als stedebouwkundig tekenaar bij de dienst Stadsontwikkeling te Rotterdam.
Zijn passie voor tekenen en schilderen ging echter niet verloren. Hij maakte in zijn creatiedrift honderden tekeningen en gouaches. Bekend als vakman was hij alleen in de kring van vrienden, kennissen en collega’s. Zijn atelier lag altijd bezaaid met de producten van zijn werkijver. Zijn schildersezel was zogezegd nooit onbezet.
Jelle Hoogstra’s werk bestaat onder andere uit gouaches van figuurvoorstellingen en -studies, landschappen, strand- en stadsgezichten, interieurs en (bloem)stillevens, die vooral in zijn fanatsie zijn ontstonden.
Zijn brede penseelstreek en weloverwogen materiaalkeuze / kleurschakeringen leidden tot een prachtige producten. Hoewel hij ook wel in het buitenland schilderde, vond Jelle Hoogstra zijn inspiratie voornamelijk in het Hollandse landschap en in zijn directe eigen wereld.
Zijn kenmerkende techniek en manier van kijken maar ook de liefde voor de onderwerpen die hij vastlegde, leverden producten op van grote schoonheid.
De stijl van Jelle Hoogstra wordt wel verticaal werken genoemd. Hij maakte daarbij gebruik van zowel brede kwasten als palet- en schildersmessen, maar ook met de vingers bracht hij rechtstreeks verf op zijn werk aan.
Jelle Hoogstra schildert dus alles wat hem boeide of beleefde alsof hij aan de medemens wilde meegeven hoe hij voelde.Zijn uitspraken waren kenmerkend voor zijn manier van schilderen, zoals:
– Je moet durven, niet twijfelen;
– Wat staat, dat staat;
– De sfeer moet worden weergegeven;
– De grote vorm is belangrijk;
– Van een vogel zie je ook niet elk veertje.
Hoogstra heeft als kunstenaar nimmer de publiciteit gezocht en de zakelijke zijde van het vrij-kunstenaarschap ernstig verwaarloosd. Het werk van deze bescheiden kunstenaar verdient dan ook de volle aandacht.
Het zou jammer zijn als het kunstminnend publiek van zijn kunstuitingen geen kennis zou kunnen nemen.
Vermeld in Jacobs, Saur.
Toont alle 11 resultaten
Hoogstra, Jelle
Jelle Hoogstra werd op 13 december 1924 te Leeuwarden geboren en overleed in Rotterdam in 2003.
Hij volgde zijn opleiding tot kunstenaar aan de academie ‘Kunstoefening’ te Arnhem in 1942 met als leermeester H. van Lerven, helaas werd zijn opleiding in 1944 onderbroken door oorlogshandelingen, maar in 1945 meldde hij zich weer aan maar nu bij de bij Academie van Beeldende Kunsten in zijn woonplaats Rotterdam (docenten Aart Glansdorp en David Bautz) waar hij zijn diploma’s tekenen en schilderen haalde.
Hierna voorzag hij zich als vrij kunstenaar onder zeer moeilijke omstandigheden in zijn onderhoud. In 1953 werd hij aangesteld als stedebouwkundig tekenaar bij de dienst Stadsontwikkeling te Rotterdam.
Zijn passie voor tekenen en schilderen ging echter niet verloren. Hij maakte in zijn creatiedrift honderden tekeningen en gouaches. Bekend als vakman was hij alleen in de kring van vrienden, kennissen en collega’s. Zijn atelier lag altijd bezaaid met de producten van zijn werkijver. Zijn schildersezel was zogezegd nooit onbezet.
Jelle Hoogstra’s werk bestaat onder andere uit gouaches van figuurvoorstellingen en -studies, landschappen, strand- en stadsgezichten, interieurs en (bloem)stillevens, die vooral in zijn fanatsie zijn ontstonden.
Zijn brede penseelstreek en weloverwogen materiaalkeuze / kleurschakeringen leidden tot een prachtige producten. Hoewel hij ook wel in het buitenland schilderde, vond Jelle Hoogstra zijn inspiratie voornamelijk in het Hollandse landschap en in zijn directe eigen wereld.
Zijn kenmerkende techniek en manier van kijken maar ook de liefde voor de onderwerpen die hij vastlegde, leverden producten op van grote schoonheid.
De stijl van Jelle Hoogstra wordt wel verticaal werken genoemd. Hij maakte daarbij gebruik van zowel brede kwasten als palet- en schildersmessen, maar ook met de vingers bracht hij rechtstreeks verf op zijn werk aan.
Jelle Hoogstra schildert dus alles wat hem boeide of beleefde alsof hij aan de medemens wilde meegeven hoe hij voelde.Zijn uitspraken waren kenmerkend voor zijn manier van schilderen, zoals:
– Je moet durven, niet twijfelen;
– Wat staat, dat staat;
– De sfeer moet worden weergegeven;
– De grote vorm is belangrijk;
– Van een vogel zie je ook niet elk veertje.
Hoogstra heeft als kunstenaar nimmer de publiciteit gezocht en de zakelijke zijde van het vrij-kunstenaarschap ernstig verwaarloosd. Het werk van deze bescheiden kunstenaar verdient dan ook de volle aandacht.
Het zou jammer zijn als het kunstminnend publiek van zijn kunstuitingen geen kennis zou kunnen nemen.
Vermeld in Jacobs, Saur.