Horst Antes (geboren op 28 oktober 1936 te Heppenheim , Duitsland ) is een Duitse kunstenaar en beeldhouwer.

Na zijn eindexamen studeerde hij van 1957 tot 1959 bij de belangrijke beeldhouwer H.A.P. Grieshaber aan de Akademie der Künste Bildenden (tegenwoordig bekend als de Staatliche Akademie der Künste Karlsruhe Bildenden ) in Karlsruhe.

In 1959 werd de kunstenaar geëerd met de twee prijzen, de kunstprijs van de stad Hannover en de Pankofer prijs voor Duitse jongeren.

In zijn vroege schilderijen, zocht Antes een balans tussen figuratieve schilderkunst en de L’Art Informel . Een van zijn belangrijkste voorbeeldkunstenaars was Willem de Kooning . Rond 1960 ontdekte Antes zijn ‘Kopffüßler’ (letterlijke vertaling: Kop-voet), een vorm die de kunstenaar in talloze variaties en artistieke technieken gebruikte. In 1963 werd zijn ‘Kopffüßler’ stilistische en contextueel steeds verder ontwikkeld, ook in zijn sculpturale werk.

De kunstenaar kreeg nog verschillende beurzen en prijzen in de zestiger jaren zoals de Villa-Romana-prijs in Florence in 1962 en de Villa Massimo beurs in Rome in 1963. Drie jaar later, 29 jaar oud slechts, vervulde Antes een leerstoel aan de Akademie in Karlsruhe. Deze werd gevolgd door een baan als professor, ook in Karlsruhe waar hij van 1967 tot 1973 verbleef en een jaar lang als gast-hoogleraar aan de Staatliche Hochschule für Bildende Künste in Berlijn. De kunstenaar pakt daarna zijn docentschap aan de Akademie in Karlsruhe in 1984 weer op voor nog eens 16 jaar. Van de regionale hoofdstad ontving hij ook nog de Hans-Molfenter-prijs in 1989.

Sinds 1990 woont en werkt Antes in Karlsruhe, Florence en Berlijn.

Zijn oeuvre omvat niet alleen schilderijen en grafische kunst, maar ook sculpturen voor de openbare ruimte. Zijn werken worden tentoongesteld in de hele wereld en zijn vertegenwoordigd in alle belangrijke Duitse collecties, zoals die van de Kunsthall Hamburg, van het Museum Ludwig in Keulen, van de Nationalgalerie in Berlijn en van het Museum of Modern Art.

Antes wordt gerekend tot de volgende stromingen: expressionisme, Figuration Libre en pop art.

Vermeld in Witt Checklist, Saur, Bénézit, Amsterdam 1967.

Toont alle 2 resultaten

Filter»

Antes, Horst

Horst Antes (geboren op 28 oktober 1936 te Heppenheim , Duitsland ) is een Duitse kunstenaar en beeldhouwer.

Na zijn eindexamen studeerde hij van 1957 tot 1959 bij de belangrijke beeldhouwer H.A.P. Grieshaber aan de Akademie der Künste Bildenden (tegenwoordig bekend als de Staatliche Akademie der Künste Karlsruhe Bildenden ) in Karlsruhe.

In 1959 werd de kunstenaar geëerd met de twee prijzen, de kunstprijs van de stad Hannover en de Pankofer prijs voor Duitse jongeren.

In zijn vroege schilderijen, zocht Antes een balans tussen figuratieve schilderkunst en de L’Art Informel . Een van zijn belangrijkste voorbeeldkunstenaars was Willem de Kooning . Rond 1960 ontdekte Antes zijn ‘Kopffüßler’ (letterlijke vertaling: Kop-voet), een vorm die de kunstenaar in talloze variaties en artistieke technieken gebruikte. In 1963 werd zijn ‘Kopffüßler’ stilistische en contextueel steeds verder ontwikkeld, ook in zijn sculpturale werk.

De kunstenaar kreeg nog verschillende beurzen en prijzen in de zestiger jaren zoals de Villa-Romana-prijs in Florence in 1962 en de Villa Massimo beurs in Rome in 1963. Drie jaar later, 29 jaar oud slechts, vervulde Antes een leerstoel aan de Akademie in Karlsruhe. Deze werd gevolgd door een baan als professor, ook in Karlsruhe waar hij van 1967 tot 1973 verbleef en een jaar lang als gast-hoogleraar aan de Staatliche Hochschule für Bildende Künste in Berlijn. De kunstenaar pakt daarna zijn docentschap aan de Akademie in Karlsruhe in 1984 weer op voor nog eens 16 jaar. Van de regionale hoofdstad ontving hij ook nog de Hans-Molfenter-prijs in 1989.

Sinds 1990 woont en werkt Antes in Karlsruhe, Florence en Berlijn.

Zijn oeuvre omvat niet alleen schilderijen en grafische kunst, maar ook sculpturen voor de openbare ruimte. Zijn werken worden tentoongesteld in de hele wereld en zijn vertegenwoordigd in alle belangrijke Duitse collecties, zoals die van de Kunsthall Hamburg, van het Museum Ludwig in Keulen, van de Nationalgalerie in Berlijn en van het Museum of Modern Art.

Antes wordt gerekend tot de volgende stromingen: expressionisme, Figuration Libre en pop art.

Vermeld in Witt Checklist, Saur, Bénézit, Amsterdam 1967.