Mério (Mario) Ameglio werd op 4 oktober 1897 in San Remo geboren en verleed op 29 juli 1970 in Parijs en was van aristocratische afkomst.
Hij wordt tot de Italiaanse school gerekend en was als kunstenaar autodidact. Ofschoon hij door zijn omgang met collegaschilders als Jean Paul Francois Galle, Jacques Villon, Picasso, Van Dongen en Severini (de befaamde futuristen) het nodige opstak / overnam.
Ameglio was actief lid van diverse salons.
In 1938 tijdens de ‘International Art Exposition’ werd hij bekroond met een eerste eervolle vermelding voor het schilderij ‘Cathedrale de Rouen’.
Hij reisde veel door Europa, maar vooral door zijn thuisland Italië.
Op 29 oktober 1969, een jaar voorafgaand aan zijn overlijden, werd een retrospectieve tentoonstelling gehouden ter ere van hem bij Galerie Cambaceres in Parijs.
Ameglio wordt wereldwijd verzameld door particuliere en openbare instellingen.
De bekende Franse criticus, de heer Marcel Guicheteau zei van Ameglio, ‘De werken van deze kunstenaar zijn altijd gevuld met een bepaalde mijmering. Zijn harmonie, de zachtheid van zijn toon, zijn delicate manier van schilderen maakt dat Ameglio als schilder een bijzondere poëtische sfeer weet op te roepen.’
Van Mario zijn vooral figuurvoorstellingen, haven- en stadsgezichten alsmede landschappen bekend.Zijn onderwerpen worden weergegeven in een duidelijke affectie. Het volbrachte werk is net zo meesterlijk in techniek als het gevoelig is voor het oog.
Hij was als kunstenaar voornamelijk werkzaam in Montmartre.
Vermeld in Witt Checklist, Saur, Bénézit.
Enig resultaat
Ameglio, Merio
Mério (Mario) Ameglio werd op 4 oktober 1897 in San Remo geboren en verleed op 29 juli 1970 in Parijs en was van aristocratische afkomst.
Hij wordt tot de Italiaanse school gerekend en was als kunstenaar autodidact. Ofschoon hij door zijn omgang met collegaschilders als Jean Paul Francois Galle, Jacques Villon, Picasso, Van Dongen en Severini (de befaamde futuristen) het nodige opstak / overnam.
Ameglio was actief lid van diverse salons.
In 1938 tijdens de ‘International Art Exposition’ werd hij bekroond met een eerste eervolle vermelding voor het schilderij ‘Cathedrale de Rouen’.
Hij reisde veel door Europa, maar vooral door zijn thuisland Italië.
Op 29 oktober 1969, een jaar voorafgaand aan zijn overlijden, werd een retrospectieve tentoonstelling gehouden ter ere van hem bij Galerie Cambaceres in Parijs.
Ameglio wordt wereldwijd verzameld door particuliere en openbare instellingen.
De bekende Franse criticus, de heer Marcel Guicheteau zei van Ameglio, ‘De werken van deze kunstenaar zijn altijd gevuld met een bepaalde mijmering. Zijn harmonie, de zachtheid van zijn toon, zijn delicate manier van schilderen maakt dat Ameglio als schilder een bijzondere poëtische sfeer weet op te roepen.’
Van Mario zijn vooral figuurvoorstellingen, haven- en stadsgezichten alsmede landschappen bekend.Zijn onderwerpen worden weergegeven in een duidelijke affectie. Het volbrachte werk is net zo meesterlijk in techniek als het gevoelig is voor het oog.
Hij was als kunstenaar voornamelijk werkzaam in Montmartre.
Vermeld in Witt Checklist, Saur, Bénézit.