Marinus Adamse Dordrecht (geboren op 17 oktober 1891 en gestorven op 15 augustus 1977).
De Dordtse schilder Marinus Adamse begon zijn artistieke leven als arbeider in de glasfabriek van Bouvy in Dordrecht. Toen hij over tekentalent bleek te beschikken stelde een toelage hem in staat om te studeren aan de academie in München. Daarna bracht hij enige tijd door in Rotterdam waar hij in 1917 deelnam aan de eerste tentoonstelling van De Branding.
Adamse was lid van Pulchri te Den Haag en Teekengenootschap Pictura te Dordrecht.
Voor zijn ingetogen, kleine bloemstillevens en portretten kiest Marinus Adamse voor eenvoud en stilering in plaats van fel expressionisme. Daarin doet zijn werk soms aan dat van Jan Mankes denken, al gebruikt hij meer een open, blond coloriet. Veldboeketjes, kleurige violen oplichtend uit een donkere achtergrond en idem Oostindische kers tegen een lichte achtergrond getuigen van een bijzonder vorm- en kleurgevoel. Naast stillevens waren portretten en landschappen favoriete onderwerpen voor hem.
Wordt vermeld in Scheen, Witt Checklist, Saur, Jacobs.
Toont alle 3 resultaten
Adamse, Marinus
Marinus Adamse Dordrecht (geboren op 17 oktober 1891 en gestorven op 15 augustus 1977).
De Dordtse schilder Marinus Adamse begon zijn artistieke leven als arbeider in de glasfabriek van Bouvy in Dordrecht. Toen hij over tekentalent bleek te beschikken stelde een toelage hem in staat om te studeren aan de academie in München. Daarna bracht hij enige tijd door in Rotterdam waar hij in 1917 deelnam aan de eerste tentoonstelling van De Branding.
Adamse was lid van Pulchri te Den Haag en Teekengenootschap Pictura te Dordrecht.
Voor zijn ingetogen, kleine bloemstillevens en portretten kiest Marinus Adamse voor eenvoud en stilering in plaats van fel expressionisme. Daarin doet zijn werk soms aan dat van Jan Mankes denken, al gebruikt hij meer een open, blond coloriet. Veldboeketjes, kleurige violen oplichtend uit een donkere achtergrond en idem Oostindische kers tegen een lichte achtergrond getuigen van een bijzonder vorm- en kleurgevoel. Naast stillevens waren portretten en landschappen favoriete onderwerpen voor hem.
Wordt vermeld in Scheen, Witt Checklist, Saur, Jacobs.