We suggereerden al eerder dat Willem de Zwart een soort van volger was van de ‘Barbizonschool’ want hij werkte tenslotte bij voorkeur buitenshuis. Veel van zijn werken hebben dan ook (bos)landschappen als onderwerp of betreffen boerenneringen. Ook hier weer een ruïne van een boerennering fraai geëtst door hem. Maar hij was niet de enige binnen de Vereniging Pulchri. Ook medeleden zoals Roermeester hadden een sterke voorkeur voor ‘buiten’ werken en vastleggen van landschappen / boerenneringen. Deze belangstelling van vele randstedelijke kunstenaars voor buitenleven en boerderijen is een zeer gelukkige bijkomstigheid (bijna een gestold verleden) voor dit gebied dat inmiddels bijna geheel is opgeofferd aan de urbanisatie.
Het jarenlang ongebreideld verzamelen van kunst noopt ons om objecten te vervreemden om de collectie beheersbaar te houden. De bescheiden vraagprijs (exclusief verzendkosten) is gebaseerd op de oorspronkelijke verwervingskosten. Belangstellenden mogen ook bieden via het reactieformulier.Afmetingen | 16.8 × 11.6 cm |
---|---|
Afwerking | niet ingelijst / n.v.t. |
Genootschap | Pulchri Studio |
Samenstelling collectie | |
Grafiek | |
Signatuur | in de druk, in potlood / inkt / verf, naam voluit, toelichtende tekst(en) |
Stijl | |
Vindplaats origineel | n.v.t. / onbekend |
Zwart, Willem de
Willem de Zwart (naamvariant: Wilhelmus Hendrikus Petrus Johannes de Zwart) werd op 16 mei 1862 geboren en overleed daar ook op 11 december 1931. Hij volgde een opleiding aan de Akademie van Beeldende Kunsten in Den Haag en kreeg daarnaast les van Fridolin Becker, Johan Philip Koelman en Jacob Maris. Als kunstenaar was Willem de Zwart op vele plaatsen actief (Den Haag, Soest, Hilversum, Laren Nh., Amsterdam, Veur / Leidschendam, Scheveningen, Voorburg, Bloemendaal maar ook in Parijs). ...
Klik hier voor de hele levensbeschrijving en al onze werken van Zwart, Willem de.
Heeft u een vraag of opmerking over 'Ruïne bij Lage Vuursche'? Dan vernemen wij dat graag. Gebruik daarvoor het onderstaande formulier.